Tuesday, August 2, 2011

Ada Tulang Tersangkut di Tekak

Assalamualaikum wr wb.,

Selamat Berpuasa, semoga tekad untuk mengisi aktiviti dalam bulan yang mulia ini terlaksana. Begitu juga dengan doa kita semoga Allah kurniakan kita kesihatan dan kesabaran mengatasi masalah kesihatan sepanjang bulan ini. Mungkin bukannya disebabkan penyakit kronik sangat, hanya ada yang kena seduan, migrain, batuk, telinga berdengung dan sakit tekak. Keadaan akan lebih teruji menjelang petang, tetapi semua ini akan hilang sebaik sahaja seteguk air masuk ke tekak apabila azan berkumandang.... Hilang segala migrain dan dengungan .....

Pada 29 Syaaban lepas, bertempat di Balai Cerap KUSZA, UniSZA, Merang, Setiu, Terengganu telah diadakan ceramah pra-rukyah. Biasanya ceramah ini akan disampaikan oleh saya sendiri atau Encik Ahmad Taufan, tetapi kali ini disampaikan oleh Ustaz Sabaruddin Othman (mudir Pondok Lancang, Temerloh). Tajuk ceramah yang diberikan; Rukyah Sebagai Kaedah Asal Penentuan Awal Ramadhan. Ustaz Sabaruddin (merupakan alumni Sijil Falak KUSZA tahun 1994) merupakan seorang yang berpegang kepada konsep rukyah bagi penentuan awal Ramadhan, Syawal dan Zulhijjah. Semasa belajar di KUSZA lagi, beliau sering bertentang pendapat dengan saya dalam perkara rukyah dan hisab. Namun, senario ini tidak menghilangkan rasa hormat antara kami berdua. Sebaik beliau tamat belajar di KUSZA dan kembali mengajar di Pondok Pasir Tumboh, kami masih saling berhubung dan berbincang pelbagai perkara mengenai ilmu falak. Biasanya topik rukyah dan hisab saya cuba elakkan, kerana suasana akan jadi panas dan kopiah putih Ustaz akan jadi lebih tajam ...Semasa ceramah pra-rukyah di Balai Cerap KUSZA, minggu lepas, saya lebih fokus kepada isu yang beliau dibangkitkan ..... memang ada tulang tersangkut di tekak .... Tulang ini biasanya kecil, macam tulang ikan terubuk, tetapi bila tersangkut di tekak, ianya menyakitkan.... Antara isu yang Ustaz Sabaruddin dibangkitkan ialah:
(1) kaedah pra-penetapan yang bercanggah dengan konsep rukyah.
(2) maklumat nampak atau tidak nampak Anak Bulan yang tidak diumumkan, menunjukkan seolah-olah pengamalan rukyah bukan keutamaan.
(3) penggunaan syarat kenampakan Anak Bulan yang tidak releven.

Bagi saya, isu (1) termasuk dalam pengurusan takwim atau pengurusan rukyah dan hisab di Malaysia. Tanpa mekanisme pra-penetapan ini, takwim tidak dapat disusun untuk kegunaan awam yang lebih meluas. Manakala isu (2) berkaitan teks pengumuman oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia, ianya hanya merupakan syiar terhadap pengamalan rukyah itu sendiri. Laporan nampak atau tidak nampak Anak Bulan berada dalam rekod pelbagai agensi yang mengendalikan aktiviti rukyah pada petang berkenaan. Bagi isu (3), saya percaya syarat minimum ini (tinggi Bulan > 2 darjah dan jarak sendeng > 3 darjah atau umur Bulan 8 jam) akan diperbaiki sedikit masa lagi bagi menyesuaikan takrifan ' .... hisab qat'i yang menunjukkan Anak Bulan ada dan boleh kelihatan ...'. Selepas hampir 20 tahun syarat minimum ini digunakan, kritikan oleh Ilyas (1995), model baharu oleh Baharrudin (2003) dan kajian lanjutan oleh kumpulan penyelidikan Universiti Malaya membolehkan syarat kenampakan Anak Bulan yang lebih sesuai digunakan nanti. InsyaAllah, sedikit demi sedikit tulang ikan itu akan lekang dan terjeluak .....

Aktiviti rukyah Anak Bulan Ramadhan 1432 yang diadakan di Balai Cerap KUSZA minggu lepas, merupakan paling meriah yang pernah saya saksikan selepas hampir 20 tahun mengendalikan aktiviti ini atas kapasiti pensyarah KUSZA/UniSZA. Sesuai dengan fungsi balai cerap ini untuk memasyakatkan sains (dalam konteks aplikasi ibadat), orang ramai tidak dihalang untuk bersama-sama melakukan rukyah. Sesuai dengan moto UniSZA, Ilmu Demi Faedah Insan .....

Sekian, Selamat Berpuasa

No comments:

Post a Comment