Sunday, September 12, 2010

Ramadhan Mengawa Pecut

Assalamualaikum wr. wb. Selamat Menyambut Hari Raya dengan doa, ‘semoga Allah pertemukan lagi kita dengan Ramadhan tahun hadapan dengan keimanan yang berkekalan, kesihatan dan kemurahan rezki ..... ‘.

Sebagaimana dilaporkan, sebahagian besar negara Islam merayakan Aidil Fitri 1431H pada hari Jumaat bersamaan 10 Oktober 2010. Ada antara negara berkenaan, bulan Ramadhannya mengandungi 29 hari dan sebahagian lain 30 hari. Kedua-dua bilangan hari ini adalah cukup mengikut neraca Allah swt, sebagaimana firmanNya dalam al-Quran (1:185 – sebahagian), ‘ .... dan Dia tidak menghendakki kamu menanggung kesukaran dan juga supaya kamu mencukupkan bilangan puasa (satu bulan Ramadhan) serta kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya dan supaya kamu bersyukur'. Ayat ini menjadi dalil kita menyambut hari raya selepas berpuasa satu bulan (sama ada 29 atau 30 hari). Manakala kaedah kita membesarkan Allah lanjutan tanda bersyukur kerana menyempurnakan ibadat puasa, antaranya dengan bertakbir..... Supaya tidak menimbulkan kekeliruan, maka lafaz takbir khusus ini dinamai takbir hari raya. Ya, lafaz takbir hari raya mengingatkan kita tentang kebesaran Allah, pengulangan tauhid kepada Allah swt serta memuji Allah swt kerana ihsanNya memberi pertolongan kepada hambaNya dan kekuasaan Allah swt juga yang menewaskan musuhNya dengan sendirinya atau dengan caranya. Ada yang menitik airmata kerana menghayati lafaz dan irama takbir ini yang mendayu-dayu ini mengikut versi irama Melayu. Walau bagaimanapun, para ulama telah mengingatkan tentang nilai air mata yang menitik ini. Jika disebabkan terkenang kampung halaman, mengimbau kenangan bersama sifulan dengan sifulan atau kekesalan tidak dapat beraya sakan, air mata ini tidak ada nilai. Biar bergantang air mata yang tubik, tak berguna walau seseng habuk .... Air mata yang bernilai adalah air mata yang menghayati kebesaran Allah, mengharapkan keredhaanNya, kesan bermuhasabah diri dan keralatan kerana gagal menepati petunjuk utama prestasi (KPI) Ramadhan 1431H.

Bulan Ramadhan yang dimulai dengan fasa hilal, berakhir dengan fasa hilal Syawal. Setakat blog ini ditulis (1 Syawal, jam 10 malam), Anak Bulan paling timur kelihatan di Negara Brunei Darussalam dan di Kuala Terengganu sendiri. [Menurut maklumat dalam laman sesawang ICOP, Anak Bulan juga kelihatan di beberapa bandar di Australia dan Marawi City, Selatan Filifina pada petang 9 Sept. 2010]. Walaupun keadaan cuaca di Kuala Terengganu tidak begitu baik, dengan awan setinggi 8 darjah. Tetapi Anak Bulan dengan fasa hampir 2 peratus ini telah kelihatan kira-kira jam 7.00 petang (12 minit sebelum Matahari terbenam) untuk beberapa saat dengan menggunakan teleskop ETX-70 mm. Walau bagaimanapun, ketika waktu Matahari terbenam, kedudukan Anak Bulan ini sudah memasukki awan tebal. Selepas Anak Bulan Syawal, saban bulan kita akan cuba menjejakki Anak-anak Bulan (ahilal), tetapi Anak Bulan Ramadhan paling dinanti-nantikan, kerana Ramadhan adalah penghulu segala bulan. Bulan Ramadhan dengan segala kebesarannya datang dan pergi membawa tanda kegembiraan. Pada pagi Rabu (29 Ramadhan) lepas, sebagai penghulu segala bulan, fasa Bulan sabit tua Ramadhan sempat mengerling di ufuk timur sambil membisikkan bait berikut ......

Insan! Ingatlah!
Aku tidak punya kebesaran,
Aku makhluk Allah jua,
Gerak aku umpama zikir alam kepada Pencipta,
Tugas aku hanya as-sabab kepada manusia.

Insan! Ingatlah!
Aku tinggalkan sebelas lagi anak buah ku,
Semua mereka pasti bertamu,
Jika kamu anggap aku penghulu,
Layanilah mereka sebagaimana ku.

Insan! Ingatlah!
Jika hadirku telah mentarbiahmu,
Tunjukkan akal budi mu bersama anak buahku.
Jika Allah mengikat kejahatan kerana kehadiranku,
Jadikannya kebiasaanmu.

Insan! Ingatlah!
Aku cuma melampiaskan waktu,
Bergerak pada laluan seperti dahulu,
Aku akan bertandang lagi,
Menjadi tetamu sebahagian kamu ...
Terdendeng lagi di ufuk barat tempatmu.

Tapi, Insan! Ingatlah!
Tidak semua dapat menyambutku,
Ada antara kamu akan pergi dahulu .......
Insan! Ingatlah!
Ingatlah, pesananku,
Aku pergi dahulu .....

Sekian coretan untuk pesanan diri sendiri, untuk anak-anakku dan kepada para pelajarku yang sejuk mata memandang ........ Ingat! Ingatlah!

Baharrudin Zainal
Villa Kamilah
Sepetir Rendang, Gong Badak,
Kuala Terengganu.
Hajrat: 3 Syawal 1431H/12 September 2010

1 comment:

  1. salam...
    cikgu kat umh saya xleh nmpk pn hilal Ramadan hr tu...awan tebal mula dr lbh krg pukul 6 smpai brbuka. mcm nk hujan,tp xhujan2.
    sy cuma dpt tgkp gmbr awan jer..kalau cikgu nk tgk nnt start kuliah sy blh tnjukkan..awan je lah,ank bulannya entah ke mana...hihi.

    nmpknya xdpt lh sy nk merasa kain batik dr cikgu..hehe.
    walau apapun..
    .....Terima kasih cikgu utk sgla ilmu...

    ReplyDelete